Webusability

Webusability, użyteczność stron www


czyli nic innego jak badania jakościowe znane chociaż z badań reklam, produktów i innych

Użyteczna strona (aplikacja) to strona (aplikacja) przyjazna osobie korzystającej z tej strony. „Pytamy” docelowych użytkowników jak ich zdaniem strona (aplikacja) ma wyglądać. Przecież to oni będą ją odwiedzać (korzystać z niej), a nie jej twórcy.- badanie jakościowe strony internetowej (aplikacji) pod kątem użyteczności i funkcjonalności dla odbiorcy docelowego – targetu strony (aplikacji). Badania funkcjonalności, czyli budowanie ergonomicznych i intuicyjnych w obsłudze serwisów i aplikacji. Badania o charakterze jakościowym zarówno face to face jak i w grupach fokusowych. Badanie wykorzystuje tradycyjne metody badawcze implementowane na grunt internetowy. Definicja wikipedia

Badanie serwisów i aplikacji ma na celu dostarczenie wiedzy na temat:

  • Nawigacji po serwisie, aplikacji (stronie, layout-cie aplikacji) – na ile jest ona intuicyjna i zrozumiała dla użytkownika docelowego.
  • Ułatwień w poszukiwaniu informacji na stronie, aplikacji (przycisków, połączeń, opisów produktów, cen, artykułów itp).
  • Rozumienia przez użytkownika przekazu i komunikacji strony, serwisu

Pięć najważniejszych elementów usability:

  • Learnability – jak łatwo jest użytkownikom wykonać podstawowe zadanie podczas pierwszego kontaktu z serwisem, aplikacją?
  • Efficiency – jak szybko zadania wykonuje użytkownik, który już zna serwis, aplikacj? (Można to porównać do sprawności obsługi i logiczności ułożenia towarów na półkach biorąc za przykład normalny sklep, lub market)
  • Memorability – jak szybko użytkownik może osiągnąć biegłość w posługiwaniu się serwisem, aplikacjhą po dłuższej nieobecności/ nieużywani w serwisie/ aplikacji?
  • Errors – jak wiele błędów popełniają użytkownicy, jak błędy te są komunikowane oraz w jakim czasie i jak użytkownicy mogą poradzić sobie z nimi?
  • Satisfaction – czy użytkownicy lubią korzystać z serwisu aplikacji?

Warto badać, bo:

Projektant nie jest w stanie spojrzeć na witrynę/ aplikację jak jej użytkownik. Im częściej testujesz tym mniejsze koszty, szybciej wykrywasz problemy użytkowników. Badanie ma charkater jakościowy. Badanie dotyczy pytania w jaki spoób używamy (jakość), a nie ilości. Większość osób w ten sam sposób postrzega serwisy WWW i ma podobne problemy. Z prowadzonych badań wynika, że ponad połowa użytkowników sieci ma na serwisach problemy z odnalezieniem informacji

Comments are closed.